Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Blogistanian pakolaiset

 Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu kolumnina Suur-Jyväskylän lehdessä 18.4.2012

Rakas päiväkirja!

Viime vuosikymmenellä yleistyivät nettipäiväkirjat, blogit. Kaikki blogit tosin eivät ole perinteisiä päiväkirjoja, vaan aiheet vaihtelevat laidasta laitaan: on mielipidekirjoituksia, ruokaohjeita, talonrakennusta ja teknologiauutisia. Eivätkä kaikki blogit ole julkisia: kaveripiirille jaettuun salaiseeen blogiin ujompikin dokumentoi omaa arkeaan.

Bloggaaminen on tavallaan pakoa arjesta, samaan tapaan kuin kuvataiteilija Carl Larssonmaalasi idyllistä perhe-elämäänsä sata vuotta sitten. Todellisuutta pakenevat niin bloggaajat kuin lukijatkin, jotka haluavat elämäntapablogin täydelliseen maailmaan, jonne ei mahdu sotkuinen eteinen tai likainen tukka, ei rahahuolet ja perheriidat. Suomessa bloggaajia on noin 120 000, blogien lukijoita monin verroin enemmän. Nyrkkisäännön mukaan sadasta blogeja lukevasta vain yksi bloggaa itse, kymmenkunta kommentoi muiden blogeja ja loput tyytyvät lukemiseen. Ehkäpä juuri kommenttien puute saa monet hyytymään ensimetreille: bloggaajien muodostama blogosfääri (taiblogistania) on nimittäin täynnä hylättyjä blogeja, joihin on kirjoitettu vain muutamia kertoja.

Kevään aikana Ylen Blogistania-ohjelma marssittaa eteemme 10 bloggaajaa. He ovat kauniita ja rohkeita naisia, jotka kertovat blogeissaan elämäntavastaan sadoille ja tuhansille lukijoilleen. Suosittu blogi ei synny hetkessä, vaan oman tyylin löytymiseen ja lukijakunnan kasvattamiseen voi mennä vuosia. Tähtibloggaajan persoona vetoaa, halutaan seurata ”mitä sille seuraavaksi tapahtuu”.

Elämäntapablogin ylläpitämininen on työlästä. Ensin kuvataan kauniita asetelmia asuista, sisustuksista, ruuasta, käsitöistä jne. Sitten pitää kirjoittaa napakoita tekstejä, muokata kuvia, vastata kommentteihin ja poistaa asiattomia viestejä. Kollegoiden blogeja luetaan, jotta pysytään ajan hermolla. Touhuun saattaa kulua tunteja päivässä.

Osasta bloggaajista on tullut mielipidevaikuttajia, jotka saavat tuotelahjoja ja kutsuja erilaisiin tilaisuuksiin (ja kaupan päälle kasan kadehtijoita). Bloggaajat ovat aitoja ihmisiä, joiden sanaan uskotaan enemmän kuin yritysten markkinointiviesteihin. Niinpä Nokia lähetti joululahja-Lumian lihasrappeumasta kärsivälle Pietarille ja Rovio muistijättimäisellä äkälintupaketilla amerikkalaista autistipoikaa, mikä sai Bugin äidin bloggaamaan vuolaat kiitoksensa. Osa bloggaajista lähestyy kauppiaita itsekin: anna minulle tuo tuote, niin kirjoitan siitä hyvän arvostelun. Suosittuja bloggaajia värvätään erilaisille sivustoille, mutta elantoa blogista ei Suomessa vielä tahdo saada. Kun blogiin ilmestyy sponsori ja maksetut mainokset, blogin tunnelma voi latistua ja lukijatkin kaikota. Jotkut tuotteistavat bloginsa itse, esimerkiksi kirjaksi.

Tällaista tänään.