Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Kännyköiden käyttäjistä niiden täyttäjiksi

Tämä kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 13.12.2017johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Kouluttajan urani alkoi parikymmentä vuotta sitten Nokiassa. Aluksi tein esitysmateriaaleja siitä, miten kännykkärekisterit toimivat, sitten opetin projektinhallintaan liittyvien ohjelmien käyttöä. Vuonna 2002 vaihdoin Tampereen verkko-Nokian Jyväskylän kännykkä-Nokiaan ja sain ensi kertaa käyttööni puhelimen, jossa oli myös kamera. Mullistava juttu! Saatoin jakaa ottamiani kuvia vain uusille työkavereilleni, sillä muilla tutuillani ei älykännyköitä vielä ollut. Vuosien varrella opettelimmekin yhdessä kännyköiden käyttöä, parhaat vinkit sai aina testaajilta.

Viimeisinä Nokia-vuosinani työskentelin sisäisen somen parissa, joten Nokian lähdettyä Jyväskylästä oli luontevaa alkaa kouluttaa sosiaalisen median työkalujen käyttöä muillekin. Asiakkaani päivittivät silloin Facebook-sivuja ja YouTube-kanavia etupäässä tietokoneilla, mutta suunta oli selvä: kohti mobiilikäyttöä. Jo vuosia Suomen suosituimpien somepalveluiden joukossa onkin ollut sellaisia palveluja, joita ei edes voi käyttää tietokoneella!

Koulutan yleensä vain aikuisia, mutta tänä vuonna kävin kertomassa lukuisille nuorille somekuvaamiseen liittyvistä tekijänoikeuksista, kuvaus- ja julkaisuluvista. Tilaisuuksissa totesin, että nuoret ovat nimenomaan mobiilisomettajia: lähes kaikki tapaamani nuoret käyttivät päivittäin WhatsAppia, Instagramia ja Snapchatia.

15 vuodessa kamerakännykät ovatkin siirtyneet Nokian insinöörien käsistä koko kansan taskuun. Nokian kännykät olivat valmiita kokonaisuuksia, joista löytyi tarkkaan harkitut ominaisuudet. Nykykännykät sen sijaan ovat kuin penaaleja, jotka odottavat sitä, millaisia kyniä, kumeja ja tarvikkeita niiden sisään laitetaan.

Alkuvuonna tanskalainen Audience Project tutki suomalaisten kännykän käyttöä. Paljastui, että 94 % oli asentanut älykännykkäänsä yhden tai useamman sovelluksen. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, mitkä kolme mobiilisovellusta ovat meille tärkeimpiä. Neljän kärkeen mahtui Spotifyn lisäksi peräti kolme Facebookin omistamaa sovellusta: WhatsApp, Facebook ja Instagram. Niitä seurasivat Googlen palvelut YouTube, Maps ja Gmail. Ainoa kärkeen noussut suomalainen sovellus, YLE Areena, oli yhtä suosittu kuin Messenger tai Snapchat.

Nykyään koulutankin yhä enemmän mobiilisovellusten käyttämistä. On ollut hienoa nähdä ihmisten oivaltavan kännyköidensä uudet mahdollisuudet. “Olen aiemmin muokannut kuvia ja videoita tietokoneella, enkä tiennyt, että voin tehdä kännykälläkin samoja asioita.” Kysypä joskus tutuiltasi, millaisia sovelluksia heidän puhelimistaan löytyy. Ehkä heillä on terävämpiä “kyniä” kuin sinulla!