Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Korvaako robotti ihmisen

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehtiKolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 14.2.2018.

Järjestimme tammikuussa yhteisöllisesti jo seitsemännen yhteisö- ja somemanagereille suunnatun CMADFI-seminaarin. Pari vuotta sitten Jyväskylän yliopistolla pidettyä tapahtumaa isännöi tällä kertaa Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Päivän aikana kuulimme lähes parikymmentä puheenvuoroa yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen mediaan liittyen. Yhden mielenkiintoisimmista puheista piti innovaatiojohtamista Lappeenrannassa opettava professori Karl-Erik Michelsen, joka pohti omassa puheenvuorossaan sitä, voiko robotti korvata yhteisömanagerin.

Yhteisömanageri toimii organisaation ja sen ympärille muodostuneen yhteisön välisessä rajapinnassa. Hänen tehtävänsä on välittää viestejä kumpaankin suuntaan: kertoa organisaatiolle yhteisön toiveista ja tarpeista ja yhteisölle siitä, mitä organisaatiossa tapahtuu ja miten he voisivat osallistua sen toimintaan.

Tämä on tyypillistä informaatioyhteiskunnassa, jossa tieto kulkee moneen suuntaan eikä vain yhteen suuntaan kuten aiemmin. Parhaimmissa (tai pahimmissa) tapauksissa yhteisö tuottaa päivittäin tuhansia viestejä, eivätkä yhteisömanagerin resurssit riitä millään niiden käsittelyyn tai kokonaiskuvan ymmärtämiseen. Tämä aiheuttaa tarpeen standardisoida tietoa ja nopeuttaa tiedon liikkumista. Tiedon kerääjänä ja käsittelijänä robotti on ylivoimainen: tarkka, nopea ja väsymätön. Tiedon jalostaminen on kuitenkin edelleen ihmistyötä, mutta kuka tietää, miten kauan ihmistä tarvitaan, kun tekoäly vielä kehittyy, pohti Vuoden professoriksi 2018 valittu Michelsen.

Kohtaamme robotteja esimerkiksi asiakaspalveluchateissa. Tunnistamme sen, tuleeko saamamme vastaus ihmiseltä vai robotilta siitä, että robotti ymmärtää kyllä sisällön, muttei kontekstia; se tietää mikä on kuorma-auto, muttei sitä, mitä tarkoittaa, kun Unicefin kuorma-auto on menossa Mosuliin. Myös huumorin opettaminen tekoälylle saattaa olla haastavaa.

Robotiikkaa siis tarvitaan, jos jokin työ sisältää paljon rutiineja kun taas työt, joissa tarvitaan luovuutta, vuorovaikutusta, neuvottelua, keskustelua ja systeemiälykkyyttä, eivät sovi roboteille. Michelsenin mukaan robotisaatio ei ole toistaiseksi viemässä työtä yhteisömanagerilta. Jotta yhteisömanageri säilyttäisi työnsä jatkossa, hänen pitäisi kehittyä yhteisöliideriksi. Robottimanageri organisoi työn, ajan, tehtävät ja tavoitteet ja huolehtii tuloksista ja olosuhteista, kun taas liideri on läsnä tiiminsä arjessa uudistaen ja kehittäen ihmisten välistä luottamusta. Hyvä liideri on innostunut työstään ja osaa uudistua, motivoida ja innostaa muitakin.

Yhteisömanagerin kannattaa siis ottaa robotti apuun tiedon käsittelyyn ja keskittyä itse suunnitteluun ja ihmisten motivointiin.

 

 

***

Michelsenin puhe


 
ja siihen liittyvät diat: