Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

LinkedIn:ssä kalastellaan osaajia

 Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 3.4.2013

Viimeisen vuoden aikana olen seurannut mielenkiinnolla LinkedIn-palvelun suosion kasvua Suomessa (Ylen mukaan LinkedIn:ssä on 440 000 suomalaista). Joku sanoo, että palvelu vain tuntuu aktiivisemmalta, kun sinne on hankkinut lisää kontakteja, mutta suomalaisia LinkedIn-käyttäjiä on 80 000 enemmän kuin vuosi sitten.  Alexa.com-sivusto mittaa eri nettisivujen suosiota ympäri maailmaa ja viimeksi kun sinne kurkkasin, LinkedIn oli noussut Suomen 12. suosituimmaksi sivustoksi päihittäen mm. Nordean, Suomi24:n ja Huuto.Netin. Henkilökohtaisesti huomaan yleisen LinkedIn-kiinnostuksen kasvaneen parhaiten siitä, että Google ohjaa jatkuvasti uusia lukijoita blogini vanhoihin LinkedIn-aiheisiin kirjoituksiin.Palvelua on aktivoinut myös viime vuonna julkaistut ominaisuudet, esim. endorsaus. Sitä voi verrata Facebookin peukuttamiseen: yhdellä klikkauksella kerron kontakteilleni, että kyllä, minunkin mielestäni Katleena on hyvä bloggaamaan ja Jussi-Pekka ymmärtää paljon somesta.Jos jo kaveeraat Facebookissa työkavereittesi kanssa, et ehkä keksi syytä, miksi heidän kanssaan pitäisi verkostoitua toisessakin palvelussa. Mietipä uudelleen. Työpaikkoja haetaan enenevissä määrin salaa, sillä satojen työhakemusten kahlaamista pidetään liian vaivalloisena, paljon helpompaa on kysyä tutulta, että olisikohan se sinun vanha tiimikaverisi Jarkko hyvä tyyppi meille. Tom Laine, Suomen verkostoitunein henkilö LinkedIn:ssä, kertoo, että ihmiset saavat työtarjouksia LinkedIn:ssä ns. 2. tason kontakteiltaan (tutun tutuilta) paljon enemmän kuin 1. tason kontakteiltaan. Tämä on hyvin luonnollista, sillä jos sinulla on palvelussa vaikka 150 kontaktia ja tuttaviesi verkostot ovat saman kokoisia, niin tutun tuttuja kertyy jo yli 22 000.

Mutta LinkedIn ei ole vain rekrytointia varten. Se auttaa sinua seuraamaan omaa alaasi, kun kontaktisi suosittelevat hyviä artikkeleita, blogikirjoituksia, kirjoja tai tapahtumia. Vinkkejä löydät myös tuhansista LinkedIn:in ryhmistä, Jyväskylä-aiheisia ryhmiäkin on yli 30 niin yliopiston alumneille kuin ketterästä projektinhallinnasta kiinnostuneillekin.LinkedIn:in oma LinkedIn Today -verkkolehti taas kerää uutisia esimerkiksi rakentamisesta, terveydenhuollosta ja bioteknologiasta – voit valita uutisesi yli 40 aiheesta.

Facebook opetti suomalaiset käyttämään sosiaalista mediaa kaveripiirissä ja nyt tätä taitoa halutaan käyttää myös ammatillisissa merkeissä. Työntekijöitä voisi kannustaa palvelun käyttöön järjestämällä kilpailuja esimerkiksi siitä, kuka saa ensiksi kasaan 200 kontaktia tai ketä asiakkaat eniten endorsaavat. LinkedIn tekee työelämässä tärkeästä verkostoitumiskyvystä mitattavaa.