Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Mistä aikaa somen käyttöön?

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 16.9.2015johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Osallistuin viime viikolla Kotkassa Somedigi-tapahtumaan, jonka yhteydessä pidettiin someklinikka. Siellä vastasin viiden muun someasiantuntijan kanssa ihmisten someaiheisiin kysymyksiin. Puhuimme siitä, miten yksi kysymys toistuu aina: mistä yritykset ja asiantuntijat saavat aikaa somen käyttöön ja seuraamiseen. No aikaahan meillä kaikilla on ihan saman verran, ja itse valitsemme, miten sen käytämme. Onko esimerkiksi järkevää vastata asiakkaiden puheluihin ja sähköposteihin,joissa kysytään aina samoja asioita vai pitäisikö heidät opettaa siihen, että nettisivuiltanne löytyy vastaukset. Entä kannattaako aina itse selvittää kaikki asiat, vai voisiko neuvoa kysyä muilta, joko omilta someverkostoilta tai aiheeseen omistetuilta keskustelufoorumeilta? Kuluuko matkustusaika tuttujen maisemien katseluun vai uuden oppimiseen? Eräs käsityön opettajakin kertoi vastikään Me-lehdessä käyttävänsä työmatkansa Pinterestissä seikkailuun: hän etsii sieltä ideoita koulutunneille. Löytönsä hän jakaa 2000 seuraajalleen – ja säästää samalla näiden kaikkien aikaa.

Eräs yksinyrittäjä kertoi minulle kiireisestä työviikostaan, joka täyttyy töistä ja matkustamisesta. “Pitäisikö minun varata kalenterista aika sometukseen?” hän ihmetteli. No kyllä! Lisäksi kannattaa miettiä, mihin omat resurssit riittävät ja olla yrityksenä läsnä vain niissä palveluissa, jotka tavoittavat oikean kohdeyleisön ja joihin tuntuu luontevalta tuottaa sisältöä. Ihmiset ovat erilaisia, toinen tykkää jutella kameralle, toinen viihtyy paremmin kameran takana, toiset osaavat piirtää, toiset kirjoittaa ja joku tykkää järjestellä. Kun valitsee itselle mukavan tavan tuottaa sisältöä ja seurata muita, ei se tunnukaan enää pakkopullalta, jolle täytyy “löytää jostain aikaa”.

Lohdutukseksi kerron, ettei meillä someasiantuntijoillakaan ole sen enempää aikaa kuin muillakaan, emme ehdi olla läsnä joka paikassa, vaikka käytämmekin hyväksi erilaisia asiaa helpottavia hälytyksiä ja niksejä. Olemme oppineet jo kauan sitten sen, ettemme voi perehtyä kaikkiin verkostomme jakamiin sisältöihin. Jokaisella meillä on myös oma suosikkipalvelu, jossa vietämme eniten aikaa – eikä se välttämättä ole se, jota itse koulutamme eniten.

Ville Tolvanen totesi tapahtumassa hyvin: meidän ei tarvitse päättää vastaanottajan puolesta, mikä häntä kiinnostaa. Jos joku haluaa katsella, kun toinen lämmittää makaronilaatikkoa mikrossa, niin hyvä. Tai jos joku tykkää kirjoituksesta, johon itse olemme tyytymättömiä, niin mitä se haittaa. Jos siis törmäät mielestäsi hyvään sisältöön, laita se eteenpäin. “Sharing is caring”, sanoo Ville ja toivoo, että olisimme somessa rohkeampia. Voisitko sinä säästää jonkun aikaa tietoa jakamalla?