Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Mistä löydät sä työntekijän?

 Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu kolumnina Suur-Jyväskylän lehdessä 3.10.2012

Veikkaan, että olet todennäköisemmin työn hakija kuin tarjoaja, mutta sen sijaan, että etsit itse töitä, voit tulla löydetyksi. Miten? Harva sinua kotoa etsii, pitää mennä ihmisten ilmoille. Sen sijaan, että vietät päiväsi Matkakeskuksessa satoja ohikulkijoita seuraten, sosiaalisessa mediassa käymäsi ammattilliset keskustelut kuuluvat kauemmaksi ja kauemmin.

 

Siirrytään siis hetkeksi työnantajan housuihin. Löytääkseen mahdollisimman pätevän työntekijän hän voi ostaa tilaa sunnuntain Keskisuomalaisesta toivoen, että ”täydellinen kandidaatti” lukee lehteä oikeana päivänä hyppäämättä rekrytointisivujen yli. Lisäksi hän toivoo, että tämä huomaa ilmoituksen, kiinnostuu siitä tarpeeksi lukeakseen sen useampaankin kertaan ja innostuu sitten niin paljon, että vaivautuu lähettämään hakemuksen halutulla aikataululla. Myös netti-ilmoittelussa on paljon sijaa jossitteluille, sillä some-rekrytoinnin parissa työskentelevä Maria Rajakallio kertoo, ettei 79% työvoimasta hae aktiivisesti töitä.

 

Vuonna 2010 työnantajista 40% käytti Marian mukaan some-verkostoja rekrytoinnissa, sittemmin luku lienee noussut. Työnantajaa ei oikeastaan kiinnosta se, etsiikö täydellinen kandidaatti töitä samaan aikaan kun hän niitä tarjoaa – halutessaan parasta mitä rahalla saa, hän etsii itse. Omat verkostot otetaan käyttöön: kerrotaan työkavereille, Facebook-ystäville ja LinkedIn-kontakteille rakennusalan rautaisen ammattilaisen tarpeesta. Some-verkostojen hyödyntäminen ei tietenkään onnistu, jos ei ole huomannut niitä kerätä. Silloin otetaan tarkasteluun keskustelut esim. blogeissa, Twitterissä tai LinkedIn:in ryhmissä. Ehkä sieltä nousee esiin kiinnostavia ihmisiä, joita voidaan alkaa houkutella omiin leipiin. Työnhakijoista ei saa kerätä hakukoneilla tietoa päätöksentekoon, mutta jos työpaikka ei ole virallisesti auki, googlaamista on vaikea kieltää.

 

Ystäväni, mestariverkostoituja, pisti omat verkostonsa laulamaan ja sai viikossa kolme houkuttelevaa tarjousta, joista valitsi sitten yhden. Pääset samaan, kun huolehdit omista verkostoistasi ja kerrot tutuillesi osaamisestasi ja siitä, millaisia paikkoja haet. Täytä siis LinkedIn-profiilisi ja tee työnhaustasi näkyvää (muttei epätoivoista!), jotta sinusta osataan vinkata oikeille ihmisille. Pidä huoli siitä, että hakukone löytää sinusta paitsi hyvää sanottavaa mielellään myös ammattitaitoosi liittyviä asioita, täytä profiilitietosi siis myös Googleen. Verkostojen merkitys rekrytoinnissa ei ole mikään uusi asia, mutta some-verkostot moninkertaistavat mahdollisuudet olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Onnea matkaan, olit sitten hakija tai haettava!