Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Mitä hyötyä LinkedInistä on

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Tämä kolumni on ilmestynyt alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 11.4.2018.

Viime aikojen Facebook-kohujen jälkeen kaikille taitaa jo olla selvää, että jos jokin tuote on ilmainen, siitä täytyy maksaa jollain toisella tavalla. Kuten antamalla omia tietojaan. Mitä me sitten saamme tietojemme vastineeksi eli miksi me käytämme eri somepalveluita? Teen parhaillaan ammatilliseen verkostoitumiseen erikoistuneeseen LinkedIniin liittyvää kyselyä. Se on monelle vielä vieras palvelu, mutta sillä on jo yli miljoona suomalaista käyttäjää, erityisen suosittu se on asiantuntijoiden joukossa. Kyselyssä selvitän mm. syitä, jotka saavat ihmiset käyttämään LinkedIniä.

“LinkedInistä löytyy ihmisiä eri elämän tilanteista”, kertoi luonnontieteiden opiskelija. “Todennäköisesti joku muukin on ajatellut samaa asiaa kuin minkä kanssa itse painin.” “Käytän LinkedIniä kun muutkin käyttävät”, kertoi parikymppinen opiskelija, “ja yleinen viesti tuntuu olevan, että työtä saadakseen on pakko olla jotain somepresenssiä.”

“Oma ja ystävien työnhaku on tärkein syy”, kertoi kolmekymppinen asiantuntija, “saatan jakaa feediini tulleen mielenkiintoisen artikkelin esim. työttömyydestä tai etätöiden tekemisestä, mutta en itse linkittele tai päivitä.“ Eräs väitöskirjatutkija kertoi syyksi oman työnteon julkisuuden, asiantuntijaprofiilin ja henkilöbrändin rakentamisen. “Helpoin CV mitä on! Aina löydettävissä!” kehui toinen tutkija.

Parikymppinen yrittäjä halusi rakentaa LinkedInin avulla oman toimialansa verkostoa. Viestinnän suunnittelijakin kertoi, että LinkedIn on kätevä työkalu tapahtumissa, joissa tapaa paljon ihmisiä lyhyessä ajassa: “Kontaktit on usein helppo löytää ja säilyvät paremmin kuin käyntikortit.” Yli kymmenen vuotta LinkedIniä käyttänyt valmentaja kertoi, että hän tavoittaa asiakasryhmänsä LinkedInissä. Potentiaalisia asiakkaita etsi LinkedInistä myös nelikymppinen toimitusjohtaja.

Työtön insinööri kertoi tuottavansa itse harvoin sisältöä, mutta seuraavansa aktiivisesti häntä kiinnostavia “tekniikan tai oppimisen juttuja”. Yliopisto-opettaja kertoi hyödyntävänsä LinkedIniä etsiessään sopivia oppimateriaaleja englannin opetukseen. Hän kannustaa myös opiskelijoitaan käyttämään palvelua.

LinkedIn on kätevä yhteydenpitoväline ostotoiminnassa, kertoi viisikymppinen markkinointipäällikkö, joka etsii sieltä myös uusia yhteistyökumppaneita. “On kiva seurata mitä tutuissa firmoissa tapahtuu ja miten ihmisten työurat kulkevat”, kertoi nelikymppinen sovelluspäällikkö, toinen nelikymppinen asiantuntija taas etsi LinkedInistä ilmaisia webinaareja.

“LinkedIn on asiallisin some tällä hetkellä”, kiteytti eräs vapaa toimittaja. Somesta on siis moneksi!

Lue lisää LinkedIn-kyselystäni.