Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Pelataanko LinkedIniä?

Tämä kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 15.6.2016.

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehtiPidin vastikään LinkedIn-koulutuksen ihmisille, jotka olivat käyttäneet aiemmin vain Facebookia. Esittelin heille palvelun oletusnäkymää, jossa näkyi omien tuttujeni ja seuraamieni yritysten päivitykset: yksi jakoi linkin, toinen tykkäsi tai kommentoi toisen jakamaa linkkiä, joku jakoi kuvan, joku liittyi johonkin ryhmään. Ja välissä näkyi tietysti yritysten sponsoroimia päivityksiä. “Kauhean sekavaa”, sanoi eräs osallistuja. “Ei ollenkaan”, sanoi toinen. “Näyttää ihan Facebookilta, vain pelit puuttuvat.”

Pelit! No onhan täällä niitäkin, innostuin. Ensimmäinen peli on se, että täyttää profiiliinsa tarvittavan määrän tietoja, eli tekee siitä niin sanotun vahvan profiilin. Jo palveluun liittyessäsi LinkedIn alkaa taitavasti lypsää sinusta yhä enemmän ja enemmän tietoa. Sähköpostiosoitteesi perusteella LinkedIn löytää yllättävän paljon tuttujasi, ja tuo riviin vaikka kaikki vanhat heilasi. Kun lähetät verkostoitumiskutsuja, LinkedIn utelee: ahaa, sinä siis tunnet Katrin, mutta mistä. Ai olitte samassa työpaikassa, kerropa siitä lisää, mitä sinä siellä teit. Vai niin, jos Kalle on kerran vanha koulukaverisi, niin kerrothan vielä mikä koulu se sitten oli.

Huomattavasti enemmän aikaa vie peli, jossa kerätään 500 ihmisen verkosto. Jos verkostosi on nimittäin tätä pienempi, LinkedIn näyttää kontaktiesi tarkan määrän, mutta rajapyykin ylitettyäsi luvun kohdalla lukee vain 500+. 500 kuulostaa tietysti paljolta, mutta ei hätää, LinkedIn auttaa. People You May Know -osiosta löydät eräänlaisen muistipelin: näet joukon profiileja, joista osa on sinun tuttujasi. Heidän joukostaan voit valita ne, jotka haluat verkostoosi.

LinkedIn kertoo sinulle myös tuttaviesi työkuulumisista ja niihin liittyvistä vuosipäivistä, ihmisethän ovat kertoneet palvelussa, milloin he ovat missäkin työpaikassa aloittaneet. Oho, Tuija on ollut jo 20 vuotta samassa firmassa tai kappas, Tuomon yritys on jo vuoden ikäinen, tai jes, nyt se Tuire on saanut työpaikan, ihan mahtava homma! Tällaisia päivityksiä on varsin helppo peukuttaa.

LinkedIn myös tahtoo, että me suosittelemme toisiamme. Kirjallisia suosituksia harva pyytämättä kirjoittaa, siksi palveluun tuotiin ns. peukkusuositukset, endorsementit. Se siis kysyy sinulta suoraan, että osaako Mauno mielestäsi matikkaa, Kirsi kirjoittaa tai Venla valmentaa, ja miten on, luonnistuuko Leenalta logistiikka. Tällä pelillä voi mitata sitä, onko onnistunut kommunikoimaan verkostolleen omista ydintaidoistaan. Esimerkiksi minulla on nyt yli 90 somepeukkua, mutta vain 11 LinkedIn-peukutusta.

Kuka näissä LinkedIn-peleissä sitten voittaa? Ehkä se, joka saa työtarjouksia tai uusia asiakkaita, tai se, joka saa pitää työpaikkansa, kun YT-ruletti osuu kohdalle.