Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Pysytään kartalla

Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu kolumnina Suur-Jyväskylän lehdessä 13.6.2012 

Lomamatkat odottavat ja kartanlukijat pääsevät taas tositoimiin. Aikoinaan navigaattoriantoi koomisia neuvoja: keskellä moottoritietä piti esimerkiksi ottaa lautta, mutta nykyään kartalta on entistä hankalampi tippua. Sosiaalisten karttojen avulla lomamatkan varrelta voi löytyä myös kohteita, joihin ei itse olisi hoksannut mennä.

Google Latitude laittaa neulan kännykän kartalle kohtaan, jossa ihminen on, ja liikuttaa neulaa ihmisen liikkuessa. Palvelua voi käyttää esimerkiksi silloin, kun haetaan ihmistä isosta yleisötapahtumasta tai kun halutaan seurata askel askeleelta perheen liikkeitä…

Foursquare-palvelussa taas kerrotaan kavereille paitsi oma sijainti myös vinkkejä paikoista ja asioista, joita kavereiden kannattaisi tehdä – tai välttää. Palveluun liittyy monesta somepalvelusta tuttuja pelillisiä elementtejä, joka pistää ihmisen kilpailemaan kaveripiirinsä kanssa: kuka on kantakahvilan kingi (eli pormestari), kuka valloittaa eniten paikkoja tai löytää paikan, jota ei vielä ole kartalla… Eräänalaista löytöretkeilyä siis. Tuttavani teki palvelusta oman sovelluksen näkövammaisille: Blindsquaren avulla sokeakin löytää tapahtumien keskipisteeseen.

Facebookin sijaintipalvelussa voi vaikka ravintolaan mennessään ”kirjautua sisään” ja houkutella siten paikalle ne kaverit, jotka eivät vielä ehtineet päättää, missä illan viettäisi.

Googlen karttaa voi käyttää matkan suunnitteluun kotona, reittien ja kestojen lisäksi se kertoo myös millaisia suosituksia erilaisista paikoista on annettu. Matkalla kartan avulla löytyy esimerkiksi lähin huoltoasema, ruokapaikka tai maitokauppa. Jotkut luottavat Googlen karttaan niin paljon, että ellei siitä löydy jotain paikkaa, sitä ei edes ole olemassa! Neuvonkin siis kauppiaita ja muita yrittäjiä tarkastamaan oman näkyvyytensä eri palveluista.

Lomaa suunnitellessa kiinnostaa ehkä myös se, miltä matkakohteet oikeasti näyttävät. Google on kuvannut lähes kaikki paikat, joihin autolla pääsee, ja minne ei kuvausauto pääse, sinne näkee Google Earth-palvelun satelliitti. Kuvia löytyy myös Flickr-palvelusta,jossa on lähes 200 miljoonaa paikkatiedon sisältävää kuvaa, Keski-Suomestakin yli 50 000.

Tuore jyväskyläläinen Vimention-palvelu yhdistää Googlen karttaan tietoa sosiaalisen median palveluista uudella tavalla: kun palvelussa zoomaa näkymän Jyväskylän keskustaan näkee heti millaisia twiittejä, Facebook-päivityksiä ja Flickr-kuvia vaikka Kompassilla on tehty viime aikoina. Vimention paljastaa myös sen, mikä asia puhuttaa lomakohteessasi tai missä päin maailmaa Angry Birdsit ovat pinnalla.

Some-asiantuntijana olen aika varovainen siinä, mitä tietoa missäkin jaan. Niinpä en usein julkisesti sijaintiani kerro, mutta pienissä piireissä pyydän ja jaan suosituksia erilaisista paikoista.