Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Sinustako työntekijälähettiläs?

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehtiTämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän lehdessä 18.3.2015

Tammikuussa kirjoitin tällä palstalla yhteisömanagereista, jotka toimivat organisaation äänenä verkkoyhteisöissä. He eivät kuitenkaan ole ainoita työpaikan edustajia netissä. Et ehkä ylläty, jos kerron, että yrityksen tärkein viestinviejä heti akateemisten ja teknisten asiantuntijoiden (67% ja 66% ihmisistä luottaa heihin) jälkeen on kaltaisesi henkilö, johon voit samaistua (62%). Toimitusjohtajiin luottaa 43% ihmisistä, julkishallinnon edustajiin vain 36%.

Ei siis ihme, että viime aikoina somekonsulttien uudeksi taikasanaksi onkin noussut työntekijälähettilyys. Tämä tarkoittaa sitä, että edelläkävijäyritykset ovat vihdoin pääsemässä viidenteen vaiheeseen Antti Isokankaan ja Riku Vassisen vuonna 2010 esittelemässä somestrategiassa. Ensimmäisessä vaiheessa yritys ei lainkaan välitä siitä mitä sen työntekjät somessa tekevät, toisessa vaiheessa se estää heidän pääsynsä someen työaikana. Kolmannessa vaiheessa viestintä tai markkinointi ottaa somen haltuun, neljännessä älytään pyytää tiimiin ihmisiä muualtakin. Viimeisessä vaiheessa somettamaan kutsutaan kaikki työntekijät: heille esitellään käytetyt palvelut, niihin liittyvät tavoitteet ja yrityksessä sovitut linjaukset. Ja sitten toivotaan parasta.

Mielestäni ketään ei voi pakottaa kertomaan somessa työstään, olisi hyvä, että halu lähtee ihmisestä itsestään. Kaikkia ei kuitenkaan enää miellytä ajatus siitä, etteivät työntekijät halua puhua työnantajastaan omissa verkostoissaan. ”Ei minulle makseta tästä työstä niin paljon, että haluaisin siitä Facebook-kavereilleni kertoa”, totesi eräs myyjä minulle ja viestintäjohtaja kauhisteli perään: ”Potkut minä tuollaiselle työntekijälle antaisin, jos voisin”.

Nokialla meidät työntekijät opetettiin varovaisiksi: tulevista tuotteista ei saanut tietenkään etukäteen puhua. Kun ne vihdoin tulivat markkinoille, meille ei sitten tullut ehkä enää mieleen, että niistä kannattaisi kertoa tuttaville. Nokian jälkeen sainkin opetella uuden taidon: miten kertoa entistä avoimemmin työstä.

Yrittäjä puhuu yleensä mielellään omasta työstään, mutta organisaation kannalta olisi hyvä, jos kaikki työntekijät toisivat oman panoksensa viestintään ja markkinointiin. Milloin sinä olet viimeksi jakanut työnantajaasi liittyvän tiedon tuttavillesi? Joissakin työpaikoissa kisataan jo: kuka on arvokkain brändilähettiläs, kenen someviestit lähtevät lentoon. Käytätkö Facebookia työasioissa, tiedätkö työpaikkasi viralliset #avainsanat eri somekanavissa tai oletko alkanut pyytää asiakkaitanne LinkedIn-kontakteiksesi? Jos vastasit kysymyksiin myöntävästi, olet työntekijälähettiläs!