Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Snäppäillään

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Tämän kolumni on julkaistu Suur-Jyväskylän Lehdessä 15.7.2015. Tietoja kolumniin on etsitty Wikipediasta.

Suomen some-asiantuntijat ovat taas tohkeissaan uudesta palvelusta. Nuorten suosiman Snapchatin kehittivät vuonna 2011 Stanfordin yliopiston opiskelijat Evan Spiegel, Jonathan May ja Reggie Brown. Heidän ideansa oli, että Snapchatiin ei kerätä täydellisiä ”Kodak-hetkiä” ikuisesti säilöttäväksi, vaan satunnaisia tunnelmia. Facebookia ja Instagramia vartenhan otetaan usein kymmeniä kuvia, jotta löydetään kuvakulma, joka piilottaa kauneusvirheet ja sen jälkeen kuvia käsitellään vielä filttereillä. Somessa ei jaeta suinkaan tavallista arkea vaan elämän tuunattuja kohokohtia ja sitä vastaan Snapchat kapinoi.

Snapchatissa lähetetään kuvia ja lyhyitä videoita, joita kutsutaan snäpeiksi. Ne ovat katsottavissa hyvin lyhyen aikaa, sillä käyttäjä määrittelee, kuinka monta sekuntia(!) vastaanottaja voi niitä katsoa. Pisimmilläänkin aika on vain vuorokausi, mikä saattaa aiheuttaa sen, että palvelussa on ihan pakko käydä kerran päivässä, ettei mitään vain mene ohi. Pidän hyvin mielenkiintoisena myös Snapchatin Snapcash-ominaisuutta, jolla kaverit voivat lähettää toisilleen rahaa. On kai vain ajan kysymys, milloin myös Facebook alkaa pankiksemme.

snapcat_laattaSnapchat on palveluna hyvin lähellä toista mobiilisovellusta, Instagramia. Mutta siinä missä Instagramissa tavallaan kisataan suosiosta, seuraajien tai tykkäysten määrästä, Snapchatissa näitä ominaisuuksia ei ole. Palvelun filtteritkin kalpenevat Instagramille, sisältö on tahallisen rumaa ja kömpelöä. Tämä pienentää julkaisukynnystä: jos muutkin jakavat kökköä sisältöä, ehkä minäkin voin. Kun sisältö on kerran kertakäyttöistä, ei sen muokkaamiseen kannata käyttää paljon aikaa.

Se, että viestit katoavat savuna ilmaan heti kun ne on katsottu, avaa huikeita mahdollisuuksia sextailuun eli seksiviestittelyyn. Jos Facebook on julkisuuden henkilöille huono kaveri, niin snäpeistä vastaavaa todistusaineistoa ei niin helposti jää. Kun Iso-Britanniassa haastateltiin kaksi vuotta sitten 18-30-vuotiaita Snapchat-käyttäjiä, selvisi, että 47% vastaajista oli vastaanottanut palvelun kautta alastonkuvia. Viime vuonna kaksi yhdysvaltalaista yliopistoa tutki myös ihmisten snäppäilyä ja yllättyi – vastaajista vain 1,6% käyttäjistä sextaili (tosin 14% myönsi sitä joskus kokeilleensa), sen sijaan 60% heistä snäppäili hassuja tilanteita ja ilmeitä.

Palvelun tunnus, Ghostface Chillah -haamu, on muuten saanut nimensä Ghostface Killah- räppäriltä. Alunperin se näytti kieltä, mutta viime vuonna siltä poistettiin kasvot. Muutosta selitettiin sillä, että käyttäjät ovat Snapchatin kasvot. Joko sinä olet antanut kasvosi kummitukselle?