Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Tukea yhteisömanagereille

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän lehdessä 21.1.2015.

Ensi viikolla 250 ihmistä ympäri Suomen kokoontuu Lahteen yhteisömanagereille suunnattuun CMADFI-tapahtumaan. Kyseinen rooli on on vielä niin tuore, ettei sille ole vakiintunut edes suomenkielistä nimikettä, eikä suuri yleisö tunne tehtävää. Yhteisömanageri voi toimia esimerkiksi yrityksen markkinoinnissa tai tuotekehityksessä, mutta myös työnantajamielikuvan parantaminen tai henkilöstön kehittäminen ja työtyytyväisyys voivat kuulua hänen tontilleen.

Järjestyksessään neljättä CMADFI-tapahtumaakin järjestetään yhteisöllisesti yhteisömanagereiden itsensä voimin, etupäässä Facebook-ryhmässä, jossa on mukana on noin 150 ihmistä, virallisia sponsoreitakin olemme saaneet 20. Viime vuonna kyselimme osallistujilta heidän työstään. 50 vastauksen perusteella yhteisömanagerin töitä tehdään useimmiten osana jotain toista työtehtävää, päätoimisia yhteisömanagereita kun oli vain 31 prosenttia vastaajista. Yhteisön kanssa kommunikoidaan usein sosiaalisen median välineillä, esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä. Näitä palveluita käyttivät lähes kaikki yhteisömanagerit, niiden jälkeen suosituimpia palveluita olivat LinkedIn (54%), blogit (48%), YouTube (44%) ja Google+ (31%).

Amerikasta alkunsa saaneen teemapäivän idea on nostaa yhteisömanagereiden yleistä arvostusta. Sitä tarvitaan, sillä työssä on rankkoja puolia, kuten yksityisyyden menetys ja se, että yhteisömanageri saattaa joutua vastaamaan päivästä toiseen asiakkailta tulevaan joskus hyvinkin rankkaan kritiikkiin. Työturvallisuuskeskus laati viime vuonna someohjeet, joiden mukaan työnantajan tulee tarjota tukea silloin, kun asiakas herjaa työntekijää somessa: tätä ei saa silloin jättää selvittämään tilannetta yksin. Tukea ei ehkä organisaatioissa vielä osata antaa, sillä moni vastaaja kertoi, ettei roolia arvosteta edes oman organisaation sisällä, vaan se tulkitaan ”Facebookissa notkumiseksi”. Siksi CMADFI haluaa paitsi tarjota yhteisömanagereille mahdollisuuden tavata kollegoitaan myös kasvattaa yleistä tietoisuutta tehtävästä.

Päivän aikana kuulemme muun muassa siitä, miten yhteisöllisyyden avulla yrityksen sisälle lisätään hauskuutta ja teollisuuteen uutta sykettä, miten negatiivisen tiedon leviämiseen somessa voi varautua ja miten somea voi kuunnella ja mitata. Suuresta kiinnostuksesta kertoo, että kun ilmoittautuminen avattiin marraskuussa, tapahtuma tuli täyteen alle 4 tunnissa. Jos kiinnostuit asiasta, voit seurata tapahtumaa netin kautta reaaliajassa tai tallenteena. Ja jos tuttavasi tekee töitä nettiyhteisöjen parissa, muista tarjota hänelle tukea ja arvostusta!