Työnhakijan strategia

Tämä kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 10.1.2018

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Jos haluat saada tänä vuonna uuden työn ja hyödyntää sen etsimisessä sosiaalista mediaa, tee itsellesi somestrategia. Sana kuulostaa ehkä hienolta, mutta älä pelästy – se on vain suunnitelma mieluisan työn löytämiseen.

Somen avulla voit erottua muista työnhankijoista. Se, miten siellä viestit kertoo sinusta enemmän kuin mitkään hakemukset tai ansioluettelot: arvoistasi, maailmankuvastasi, harrastuksistasi, tavastasi toimia ja viestiä. Ja jos olet onnistunut luomaan potentiaalisista asiakkaista koostuvan verkoston, tuleva työnantaja herää: palkatessaan sinut hän ei saakaan vain uutta työntekijää vaan kokonaan uuden yleisön, jolle voidaan kertoa yrityksen asioista.

Aloita miettimällä henkilöbrändiäsi eli sitä, mistä asioista sinut tuttavapiirissäsi tunnetaan ja mistä haluaisit olla tunnettu. Mieti sitten sitä, miten näitä asioita voisi kertoa isommalle yleisölle. Työnhaku voi onnistua nopeasti, mutta siinä voi mennä pitkäkin aika. Varaa siksi aikaa myös itsesi kehittämiseen. Somessa voit sitten kertoa vaikka siitä, millaisia kirjoja luet tai millaisiin tapahtumiin osallistut.

Se, mitkä somekanavat kenenkin työnhaussa parhaiten toimivat, riippuu sekä hakijan persoonasta että toimialasta. LinkedInissä on jo yli miljoona suomalaista ja heidän joukossaan on paljon erityisesti korkeakoulutettuja. Palvelu on rekrytoijalle kuin puhelinluettelon keltaiset sivut, joita selaamalla hän voi löytää tarvitsemansa osaajan. Hauissa nousevat esiin niiden käyttäjien profiilit, jotka ovat osanneet käyttää oikeita avainsanoja ja titteleitä. Myös se, kenen kanssa verkostoidut tai keneltä saat suosituksia voi vaikuttaa työpaikan saantiin.

Twitteristäkin löytyy paljon asiantuntijoita ja Facebookista paljon mielenkiintoisia ammatillisia ryhmiä. Omaa osaamistaan voi esitellä myös blogissa, videoilla tai vaikka diaesityksillä. Mieti itsellesi luonteva tapa olla esillä, jos olet esimerkiksi hyvä puhumaan, tee podcast-lähetyksiä, jos sinulla on visuaalista silmää, ota osaamisestasi kertovia kuvia. Autonkorjaaja, joka ensin paukautti autoonsa mojovan lommon ja sitten oikaisi sen YouTube-videolla, sai huomiota somessa ja samalla uusia asiakkaita.

Somessa “voittavatkin” ne, jotka auttavat, inspiroivat ja viihdyttävät muita ihmisiä. Harva jaksaa kuunnella ihmisiä, jotka puhuvat koko ajan itsestään, mutta se, joka jakaa jatkuvasti hyviä vinkkejä muistetaan kyllä. Uusi aika vaatii uusia kykyjä ja uudenlaista rohkeutta pistää itsensä peliin. Siinä, että kokeilee uusia asioita ei ole paljon hävittävää, vaan paljon voitettavaa.

Heräsikö ajatuksia? Lue lisää