Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Yhteisömanagerit kahville Jyväskylään

johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 20.1.2016

Ensi viikon maanantaina Mattilanniemeen kokoontuu 300 yhteisömanageria. Järjestän silloin jo viidettä kertaa teemapäivän yhteisöpalveluja työkseen päivittäville viestintäammattilaisille. Päivän nimi, CMADFI, on peräisin Amerikasta ja se tarkoittaa päivää, jolloin community managereiden työtä arvostetaan. CMAD:ia vietetään eri puolilla maailmaa, mutta Suomen tapahtuma on suurimmasta päästä ja se pidetään nyt ensimmäistä kertaa Jyväskylässä. Kokopäivän tapahtumalla haluamme tehdä näkyväksi uutta ja kasvavaa yhteisömanagereiden ammattikuntaa sekä kannustaa sitä tekemään työnsä entistä paremmin.

Tapahtuma toteutetaan yhteisöllisesti ja vapaaehtoisvoimin ja sen suurimmat yhteistyökumppanit ovat Jyväskylän yliopisto, Sininen Meteoriitti ja kaksi suomalaista työelämää uudistavaa hanketta: DigiSyke ja Tekesin Liideri. Päivän aikana kuulemme parikymmentä esitystä osallistujien toivomista aiheista. Päivän pääteemana on tällä kertaa työntekijälähettiläät, joista onkin paljon apua yhteisömanagereille – enää heidän ei tarvitse yksin tuottaa kaikkea sisältöä someen. CMADFI:ssa työntekijälähettilyydestään kertovat mm. fyysikko, toimitusjohtaja ja tutkija, mutta kuulemme myös siitä miksi ja miten Jyväskylän Energia aktivoi työntekijöitään someen. Entistä useampi yritys nimittäin haluaa, että työntekijät ovat aktiivisesti somessa kertomassa työhönsä liittyvistä asioista omille verkostoilleen. Miksi? No koska heidän viestintänsä uppoaa ihmisiin paremmin kuin kasvoton organisaatioviestintä.

Kasvojen antamisessa yritykselle ei ole oikeastaan mitään uutta, muistaahan moni meistä vaikka jo yli satakymmenvuotiaan Paulan Pauligilta. Häneen me olemme törmänneet kahvipurkkien kyljessä, markettien maistajaisissa ja tv-mainoksissa, mutta lähes kymmenen vuotta Paula on myös somettanut: hänellä on blogi, Facebook-sivu, nykyään myös Instagram-tili. Uutta on sen sijaan se, että nyt lähes kuka tahansa työntekijä pääsee halutessaan työntekijälähettilääksi, joka saa käyttää työaikaansa somessa. Pauligillakin on Paulan lisäksi muitakin lähettiläitä, jotka kertovat esimerkiksi Instagramissa #munpaulig-kuvilla siitä, kuka ostaa Pauligin käyttämät kahvipavut.

Kahvista puheen ollen, kahvittelu ja ihmisten tapaaminen taitaa oikeasti olla ihmisille päivän ohjelmaa suurempi syy tulla paikalle. Esityksethän voi halutessaan katsoa suorana netistä, mutta ihmisiin tutustuu parhaiten kasvotusten. Yhteisömanagerin työ on välillä yksinäistä, eikä monikaan vielä miellä “facebookkailua” oikeaksi työksi. Siksi ihmisille onkin tärkeää kerrankin kohdata kollegoita, jotka ymmärtävät ammatin ilot ja surut – puolesta sanasta.