Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

YouTube, Facebookin haastaja

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän lehdessä 21.5.2014

YouTubesta puhutaan ”maailman toiseksi tärkeimpänä hakukoneena”ja ”ilmaisena paikkana ladata videoita”. Hyvällä videolla voi päästä myös Google-hakutulosten kärkeen. Järjestin viime viikolla koulutuksen, jossa kolme alan miestä kertoi tarkemmin YouTuben käyttökulttuurista Suomessa.

YouTuben syntyessä vuonna 2005 ihmiset tekivät digitaalisia videoita, mutta heiltä puuttuivat hyvät keinot niiden jakamiseen. YouTube päihitti mm. Googlen oman videopalvelun korostamalla yhteisöllisyyttä – siksi Google osti sen jo seuraavana vuonna. Toni Nummelan mukaan ensimmäiset suomalaiset YouTube-videot liittyivät musiikkiin, mutta tänään Suomi-Tubessa on paljon yhteisöjä, joissa jaetaan erilaisia harrastuksia: lumilautailua, pelaamista tai vaikka lelujen seikkailuja.

Oma ryhmänsä ovat videobloggaajat eli vloggaajat, jotka jakavat palvelussa ajatuksiaan ja kuulumisiaan. Heistä on muutamassa vuodessa tullut mielipidevaikuttajia, joita ihaillaan ja matkitaan. Esimerkiksi Eetu Pesonen ei voi sietää kirpeitä karkkeja: hänen kasvonsa reagoivat niihin voimakkaasti, kuten hän vlogissaan näytti. Pikkupojat innostuivat ja R-kioskit myivät karkit loppuun. Makeisten ulkomaalainen valmistajakin löysi videot ja alkoi yhteistyöhön, ja nyt Suomi on sen suurin markkina-alue Pohjoismaissa!

Alexa.com listaa eri maiden nettisivuja, joilla ihmiset viettävät eniten aikaansa. Listalla YouTube seuraa herkeämättä Facebookin kannoilla, mutta viime kesänä se ohitti sen. Mielenkiinnolla odotankin, toistuuko ilmiö tänäkin vuonna, eli onko ihmisillä kesäisin enemmän aikaa videoiden katseluun. YouTubea, toisin kuin Facebookia, voi helposti kuluttaa kirjautumatta palveluun: satunnainen googlaaja löytää kyllä YouTube-videot, kun taas Facebook etupäässä estää Googlen pääsyn sisältöihinsä. Facebook piilottaa päivityksiä myös käyttäjiensä virrasta ja siksi yritysten on nykyään pakko maksaa tavoittaakseen omat tykkääjänsä. YouTube sen sijaan haluaa sisällöntuottajiensa näkyvän ja menestyvän: mitä enemmän videoita katsotaan, sitä helpompi niiden kylkeen on myydä mainoksia.

Yritysten kannattaakin nyt miettiä: maksaako Facebookille näkyvyydestä vai panostaako yhteisöllisyyttä rakentaviin YouTube-kanaviin? Kaitsu Rinkisen mukaan tilaaja YouTubessa on viisi kertaa aktiivisempi kuin tykkääjä Facebookissa. Hyvä video on viihdyttävä tai hyödyllinen, parhaassa tapauksessa molempia. Omien videoiden jakaminen ei ole kuitenkaan ainoa tapa toimia YouTubessa, vaan kannattaa kiinnostua myös asiakkaiden tekemisistä. Eräskin vesurin heiluttaja oli vastikään aivan myyty, kun Fiskars tykkäsi miehen Instagram-videosta.