Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

CV: Johanna Janhonen

FM Johanna Janhonen on sosiaalisen median asiantuntija, kouluttaja, konsultti, tutkija, bloggaaja, wikisti, wikipedisti, kolumnisti ja harrastaja.

Johanna Janhonen kertoi työstää Yle Jyväskylän haastattelussa naistenpäivänä 2016. Hän on aktiivinen somettaja, joka teki harrastuksestaan työtä jo vuonna 2006. Löydät Johannan profiilin useista sosiaalisen median palveluista: LinkedInGoogle+TwitterFacebookPinterest ja Instagram. Useimmissa palveluissa hän käyttää tunnusta @jjanhone, jonka hän sai Nokian mikrotuesta vuonna 2000 naimisiin mentyään. Internetiin kyseinen tunnus siirtyi Johannan käyttämien Nokian Ovi-palveluiden myötä.

johanna_janhonen

Harrastuksen kautta nettiin ja sosiaaliseen mediaan

Johanna aloitti someilunsa keskusteluforumeilla 1990-luvulla. Syvemmin hän tutustui some-työkaluihin nukkekotiharrastuksensa kautta 2000-luvulla, jolloin hän mm. perusti ensimmäisen oman nettiyhteisönsä. Nukkekotielämä-keskusteluryhmästä muodostui perheenomainen yhteisö, joka on mm.  kirjoittanut ensimmäisen suomalaisen nukkekotiharrastuksesta kertovan kirjan (Nukkekotielämää, WSOY, 2005). Johanna oli Suomen ensimmäinen nukkekotibloggaaja ja hän on perustanut myös kaksi nukkekoteihin keskittyvää wikiä, Nukkekotiwikin, ja sen englanninkielisen vastineen Mini treasures wikin,  jolla on käyttäjiä ympäri maailmaa.

Viestintä ja koulutus osaksi työtä Nokiassa

Opiskellessaan maisteriksi Tampereen yliopistolla (1996-2000) Johanna suoritti osana tilastotieteen opintojaan myös tiedotusopin appron ja kursseja multimediasta. Vuonna 1998 hän aloitti kesätöissä Nokia Networksilla Tampereella – hänen ensimmäinen työnsä oli enteellisesti koulutusmateriaalien kerääminen (aiheena GSM-rekisterit). Seuraavaksi hänestä tuli projektikoordinaattori, joka toimi Artemis-työkalujen pääkäyttäjänä ja -kouluttajana. Tehtävään kuului myös raporttien tekoa ja intranet-sivustojen ylläpitoa. Siirtyessään vuonna 2002 Jyväskylään Nokia Mobile Phonesille Johannasta tuli laatuinsinööri, joka vastasi puhelinprojektien laatusuunnitelmasta ja -prosesseista – ja koulutuksista. Intranet-sivuja hän teki ja opetti tuoteprojektiensa väelle. Vuonna 2005 hänestä tuli “software error manager”, joka vastasi puhelinprojektiensa softabugien käsittelyprosessista. Kun tilaisuus tuli, hän lähti kouluttamaan kollegoitaan 10 viikoksi Tokioon keväällä 2006. Tämän jälkeen hän aloitti uudessa tehtävässä, jossa hänen vastuullaan oli Nokia S60 SW -organisaation prosessimittareiden määrittelyn, ja niitä toteuttavan ketterää ohjelmistokehitystä käyttävän metriikkatiimin ohjaaminen product ownerin roolissa. Toinen osa hänen työtään oli tuoda organisaation käyttöön tuotekehityswiki. Myöhemmin hän koulutti kansainvälisille kollegoilleen muitakin somepalveluita, kuten blogien käyttämistä massasähköpostitiedotuksen korvaamisessa. Johanna oma blogi, Hidden treasure, käsitteli sosiaalisen median palveluiden käyttöä ja se oli tuhannen intranetblogin joukossa 4. tilatuin. Kyseisestä blogista on peräisin myös Piilotettu aarre -yrityksen nimi. Nimi viittasi siihen, että Nokiassa oli niin paljon tietoa, että jos sattui löytämään etsimänsä tiedon, tuntui siltä kuin olisi löytänyt piilotetun aarteen. Blogiinsa Johanna keräsi someen liittyviä vinkkejä ja ohjeita. Myöhemmin hän alkoi blogata samalla idealle internetissä, ensin englanniksi ja myöhemmin suomeksi.

JanhonenJohanna197_banneri_laatta_esittely

Uusille someurille Ambientiaan ja Tampereen teknilliseen yliopistoon

Vuonna 2009 Nokia sulki Jyväskylän toimistonsa ja Johanna alkoi etsiä uutta uraa. Hän oli pitänyt eniten viimeisestä työstään sometyökalujen parissa ja halusi jatkaa niiden kanssa. Sosiaalinen media alkoi terminä esiintyä entistä enemmän mediassa, mutta alan työpaikkoja ei juuri ollut ja hän harkitsi yrittäjyyttä Protomossa. Yrittäminen tuntui kuitenkin vaikealta: tuotteistus, hinnoittelu, markkinointi. Siksi Johanna lähti wikikonsultiksi Ambientialle, mutta pian hänestä tuli some-asiantuntija. Johanna kuitenkin ikävöi Keski-Suomeen ja palasi vuonna 2010 takaisin ja perusti Piilotetun aarteen, joka toimi aluksi Ambientian alihankkijana. Yrittäjyyden alkuvuosina Johanna toimi puolipäiväisenä sometutkijana Tampereen teknillisessä yliopistossa. Soita-hankkeessa tutkittiin B2B-yritysten somen käyttöä innovoinnissa asiakasrajapinnassa. Osana tätä työtä Johanna kävi tutkijavaihdossa Itävallassa Grazissa, josta tuo tämän sivun kuvissa oleva metsästyshattu on peräisin. Tutkijana Johanna metsästi hyviä caseja somen käytöstä ja tätä työtä hän jatkaa edelleen omien asiakkaidensa kanssa. Myös sometutkimuksia Johanna on tehnyt omassa yrityksessään.

JanhonenJohanna232_hattupäästäWikittelijästä wikimedistiksi

Wikit olivat tulleet Johannalle tutuksi jo vuonna 2006 Nokiassa ja myöhemmin Ambientiassa. Wikipediaan hän teki tunnukset vuonna 2009 ja seuraavana vuonna häntä pyydettiin tekemään sinne sisältöjä yritysten puolesta. Ehdotus tyrmistytti, eihän Wikipedia ole mainospaikka, mutta asiaa tutkittuaan hän totesi, ettei mikään estä kirjoittamasta Wikipediaan yrityksistä, se pitää vain tehdä sääntöjen mukaan. Johanna alkoi pitää Wikipedia-koulutuksia ja tutustuakseen paremmin Wikipedia-maailmaan, hän liittyi vuonna 2013 Wikimedia Suomi ry:hyn. Hän tuli heti valituksi Wikimedia Suomen hallitukseen, jossa hän on toiminut alkuvuodesta 2014 lähtien, vuonna 2015 sihteerinä ja vuonna 2016 pienemällä panoksella tiedottajana. Wikimedia-roolin kautta hän on päässyt mm. osallistumaan Lontoossa järjestettyyn Wikipedia-kouluttajien koulutukseen. Hänen missionsa hallituksessa on tuoda Wikipedia-päivittäjien joukkoon entistä enemmän työajalla sitä päivittäviä ihmisiä.

Yhteisömanagereiden yhteisömanageriksi

Johanna perusti ensimmäisen nukkekotiyhteisönsä jo vuonna 2002 ja on sen jälkeen perustanut useita nettiyhteisöjä, joita ovat mm.

  • LinkedIn-keskusteluryhmät SMAT sosiaalisen median akateemisille tutkijoille ja CMF – Community Managers  -ryhmän yhteisömanagereille,
  • #taskujkl-yhteisön, joka kokoontuu mm. lounastapaamisiin keskustemaan some-asioista
  • sosiaalinenmedia.org:in, johon kerätään yhteisöllisesti esimerkkejä suomalaisten organisaatioiden someilusta ja
  • Kiepauksen, joka kannustaa suomalaisia kierrättämään ja tuunaamaan

Vuonna 2012 Johanna toi Suomeen yhteisömanagereille omistetun teemapäivän, CMAD:in eli Community Managers Appreciation Dayn. Suomessa sillä on oma tunnus, #cmadfi. Osallistujille ilmaista seminaaripäivää suunnitellaan yhteisömanagereiden kesken lähes vuoden ajan ja tapahtumassa on ollut jopa parisenkymmentä järjestävää organisaatiota.

Yrittäjä muotoilee oman työnsä

Johanna on pyrkinyt pitämään huolta omasta osaamisestaan koko uransa ajan. Nokia-vuosina hän osallistui kymmeniin koulutuksiin, joissa käsiteltiin mm. fasilitointia, esiintymistä, projektinhallintaa, ketterää ohjelmistokehitystä, auditointia, erilaisia työkaluja ja niin edelleen. Nokia-vuosinaan hän pääsi eroon esiintymispelostaan ja alkoi nauttia koulutuksista. Vuonna 2011-2012 Johanna opiskeli somen mahdollisuuksista sähköisessä markkinoinnissa mm. Jyväskylän yrittäjien tukemassa oppisopimuskoulutuksessa, vuonna 2013 Johanna osallistui Otavan Opiston järjestämään Yhteisömanageri-kurssille. Johanna on ollut myös mukana Keski-Suomen tiedottajaringin ja SOMERIn (Social Media Research Institute) some-tutkijoiden tapaamisissa.

Mielenkiintoisia tehtäviä vuosien varrella ovat olleet mm. puheenjohtajan rooli tamperelaisessa Haussa-hankkeen ohjausryhmässä (Haussa-hankkeessa somea käytettiin nuorten työllistämiseen) ja somekolumnistin paikka Suur-Jyväskylän Lehdessä, johon Johanna on kirjoittanut vuodesta 2012 lähtien. Vuonna 2015 Johannasta tuli some-tiedottaja kotikuntansa Laukaan Ekokoulu-hankkeeseen. Johanna antaa usein sosiaaliseen mediaan liittyviä lausuntoja mediassa, jopa belfie-ilmiöstä! Vähän vakavammin otettu haastattelu tehtiin Jyväskylän Protomo-yrittäjistä kertovaan kirjaan Yrityksen ja erehdyksen kautta.

JanhonenJohanna216_banneri_saanko_auttaa

 

PS. Johanna pitää välillä some rekrytoinnissa -koulutuksia. Niitä varten hän on luonut itsestään visuaalisen cv:n SlideShare-palveluun.