Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Some-luennot

Räätälöidyt some-luennot

Piilotetun aarteen sosiaaliseen mediaan johdattelevat koulutukset räätälöidään aina kohderyhmän mukaan, eli koulutettaville valitaan

  • sopivat some-palvelut (yleensä Facebook ja noin 10 muuta) sekä
  • hyviä ja huonoja esimerkkejä asiakkaan omalta alalta.

Koulutuksen aikana joku yleisöstä innostuu usein kertomaan siitä, miten he käyttävät eri palveluita ja millaisia hyötyjä ja haasteita on jo kohdattu, mistä syntyy hedelmällinen keskustelu. Loppuyhteenvedossa hiljaisemmatkin pääsevät kertomaan koulutuksen herättämistä ideoista ja peloista. Tyypillisen koulutuksen kesto on 3 tuntia.

Lue Piilotetun aarteen blogista miten räätälöidyt someluennot syntyvät (2016) tai vanhempi bloggaus (2014).

Organisaatio @ some-luennot

Organisaatio @ some -koulutusta järjestetään

  • yrityksille
  • kunnille
  • seurakunnille
  • liitoille
  • yhdistyksille
  • järjestöille jne.

Organisaatio @ some -koulutukset räätälöidään asiakasorganisaation tarpeisiin, eikä luentomateriaalia siksi jaeta julkisesti. Voit kuitenkin katsoa otteen koulutuksen Somen haasteet-osiosta tai tunnin otteen Organisaatio@Facebook -koulutuksesta.

Esimerkkejä erilaisista Organisaatio @ some -toteutuksista

Kunta @ some

Koulutuksessa asioita katsotaan kunnan näkökulmasta. Sen lisäksi, että Johanna kertoo, miten muut suomalaiset kunnat somea jo käyttävät kurkataan myös siihen, miten koulutettava kunta itse jo somessa näkyy – hyvässä ja pahassa. Koulutuksessa puhutaan virkamies-roolin ja yksityishenkilön roolien eroista ja siitä, miten kuntalaisia palvellaan tasapuolisesti somen avulla. Lue Kunta @ some -koulutuspalautekooste neljältä eri kunnalta/kaupungilta

 

Yritys @ some

Koulutuksen esimerkit valitaan yrityksen omalta toimialalta Suomesta ja ulkomailta, jotta nähdään, miten muut käyttävät somea tiedottamisessa, markkinoinnissa, tuotekehityksessä ja asiakaspalvelussa. Koulutuksessa kerrotaan myös, miten yritys itse näkyy somessa.

Esimerkki siitä, miten käsityöläisyrittäjät voivat hyödyntää somea (joulukuu 2015)

Yhdistykset ja järjestöt @ some

Google ja muut sosiaalisen median toimijat tarjoavat paljon ilmaisia työkaluja yhdistyksille, järjestöille, harrastusporukoille jne. Koulutuksessa käydään läpi mm. Facebook-ryhmät, wikipalvelut, blogit ja Google Drive, niiden haasteet ja vahvuudet ja se, miten ne sopivat esim. tapahtumien järjestämiseen.

Seurakunta @ some

Koulutuksessa käydään läpi paitsi yleisimpiä some-palveluita ja niiden käyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, myös katsaus siitä, miten seurakunnat tällä hetkellä someilevat. Ks. lisää.

 

Koulu @ some

Kouluille suunnatussa some-koulutuksessa käydään läpi paitsi koulun markkinointia ja tiedotusta somessa, myös somen tuomia mahdollisuuksia opetuksessa.

 

Lue koulutuspalautetta Piilotettu aarre -blogista.

Some-koulutuksia voidaan rakentaa myös työntekijän näkökulmasta:

Pomo @ some

Esimiehille ja organisaation johdolle suunnitelty koulutus avaa johdon silmät niin sosiaalisen median mahdollisuuksille ja hyödyille kuin myös sen haasteille. Rekrytoinnin lisäksi mietimme mm. sitä, kannattaako alaisten someilua ohjeistaa tai seurta. Koulutuksen jälkeen pomot alkavat miettiä sitä, miten he voisivat itse olla läsnä työntekijöille ja/tai asiakkaille eri some-palveluissa (sisäisesti ja julkisesti) ja he osaavat ottaa kantaa eri some-palveluiden käyttöön liittyviin päätöksiin (esim. mitä suositellaan, mitä varotaan).

Työnhakija @ some

Miten sosiaalista mediaa käytetään työnhaussa ja ammattillisen brändin luomisessa. Ks. koulutuspalaute Ketkyn tilaisuudesta tai Tradenomiliitolle pidetty Tradenomi somessa työnhaussa (maaliskuussa 2014):

Virkamies @ some, asiantuntija @ some, asianajaja @ some

Nällä luennoilla vastataan mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten sosiaalisessa mediassa hallitaan omaa yksityisyyttä ja virallista työhön liittyvää roolia, 
  • Miten asiantuntija verkostoituu, oppii uutta, seuraa aikaansa ja brändää itseään sosiaalisen median avulla
  • Miten asiantuntijat jollakin alalla (esim. asianajajat) käyttävät sosiaalista mediaa työhönsä ja miten he voisivat tehdä sitä paremmin

Maa- ja kotitalousnaiset somessa (tammikuu 2016)

 

Alla oleva 45 minuutin esitys pidettiin Asianajajapäivillä Katajanokalla 10.1.2014: