Piilotettu aarre



Asiantuntija-apua somepalveluiden käyttöön

Yhteisöt ja community managerit

Tutustu yhteisömanageritutkimuksiin

Yhteisömanagerikyselyn tunnus somessa on #cmkysely.

  • Lassi Valkama ideoi yhteisömanagerikyselyn alkuvuonna 2014 yhdessä CMADFI-tapahtuman järjestäjien kanssa. Johanna lupasi apua kyselyn markkinointiin ja tulosten julkaisuun. Kyselyssä oli 51 vastaajaa.
  • Vuonna 2015 Johanna Janhonen teetti kyselyn itse ja lisäsi kyselyyn joitakin uusia kysymyksiä.  Kyselyyn vastasi jälleen 51 yhteisömanageria. Tuloksista kerrottiin myös tammikuun 2016 CMADFI-tapahtumassa.
  • Vuonna 2016 kysely tehtiin kolmatta kertaa (ks. linkki kyselyyn). 50 vastaajaa tuli täyteen 14.12.2016, yhteensä vastauksia tuli 65. Uutta kyselyssä oli se, että vastaajilta kysyttiin sitä, kuinka usein he tekevät jotain yhteisömanagerointiin liittyviä asioita. Kyselyn avulla määriteltiin myös Johannan järjestämän CMADFI-tapahtuman teemat. Lue tulokset.
  • Syksyllä 2017 kysely toteutetaan neljännen kerran. Vertailtavuuden säilymiseksi suurin osa kysymyksistä pysyy samana. Uutena kysymyksenä mukaan tulee kysymys siitä, onko vastaaja yhteisömanageri vai somemanageri. Johanna epäilee, että tähän mennessä suurin osa vastaajista on ollut somemanagereita ja luokittelukysymyksen avulla voimme vertailla entistä paremmin kyseisten roolien eroja.

Yhteisönjohtaminen, nettikätilöinti

 

Community manager on ulkomailla yleinen toimenkuva henkilöille, jotka tekevät työtä nettiyhteisöjen kanssa. Suomessa vakiintunutta termiä ei vielä ole, vaan puhutaan esim. yhteisömanagereista, verkkokoordinaattoreista, nettikätilöistä, verkostofasilitaattoreista ja yhteisöjohtajista. Vuoden 2013 CMAD:n jälkimainingeissa alettiin puhua Espanjan malliin yhteisövastaavista. Organisaatiot pyrkivät ohjaamaan omia sisäisiä ja julkisia yhteisöjään omien tavoitteidensa mukaan. Vielä ei ole vakiintunut se, kenelle verkostojen johtaminen organisaatioissa kuuluu ja millä nimikkeellä he toimivat, siksi tässä käytetään jatkossa termiä community manager (CM).

Edellä mainituista termeistä voi aavistella, mitä community managerit, tai online community managerit, kuten Wikipedia heitä kutsuu, tekevät.

Yhteisövastaavien tehtävät

Nettikätilöt-ryhmän mukaan CM:n tehtäviin kuuluu

  • jatkuva tietovirtojen seuraaminen
  • uuden oppiminen
  • tapahtumien järjestäminen ja
  • tiedottaminen
Yhteisöllä on aina jokin tavoite, johon yhteisön jäsenet yhdessä pyrkivät. Esimerkiksi Wikipediassa rakennetaan maailman suurinta tietosanakirjaa, joka on saatavilla kaikkien omalla äidinkielellä, Johannan nukkekotiwikeissä taas kerätään kaikille avointa miniaturistin tietopankkia. Yhteisön johtaja valitsee yhteisölle työkalut ja määrittelee niiden käytön ja muut säännöt, huolehtii siitä, että tieto on helposti löydettävissä, aktivoi keskustelua ja pitää huolen siitä, että (lähes) kaikkiin kysymyksiin vastataan, toivottaa uudet tervetulleiksi ja opastaa heidät yhteisöön, puuttuu epäasialliseen käytökseen ja moderoi sisältöä (poistaa roskalinkit ja niiden lähettäjät, spämmääjät). Parhaimmillaan hän on yksi yhteisön jäsenistä, jolloin hän tuntee hyvin sen ongelmat ja tarpeet ja osaa puhua “samaa kieltä”.

Useimmiten tehtäviä hoidetaan oman toimen ohella esim. tiedotuksen tai markkinointiorganisaation toimesta, jolloin ongelmana saattaa olla syvällisemmän tiedon puute.

Nettifasilitaattorit siis oleilevat netin erilaisissa some-palveluissa (keskustelupalstat, wikit, blogit, Facebook-sivut, Ningit jne) ja tekevät töitä niissä asustavien yhteisöjen parissa.

Mikä sitten tekee ryhmästä yhteisön? Wikipedian mukaan:

Yhteisön tunnusomaisia piirteitä ovat yhteinen päämäärä ja mielenkiinnon kohde. Lisäksi yhteisöllä on yhteinen päätösvalta sekä yhdessä sovitut säännöt, joiden rajoissa toimitaan. Usein yhteisöihin liittyminen edellyttää hyväksyntää muilta kyseisen yhteisön jäseniltä.

Suomalaisia community managereita

Harrastusmaailmassa community managereita on paljon, on ollut jo kauan. Yritysmaailmaan he ovat tulleet some-huuman myötä – tarvitaan ihmisiä, jotka puhuvat yrityksen tai organisaation (esim. pelistudio, radiokanava, Poliisi) fanien tai asiakkaiden kanssa. Suomen ensimmäisiä julkisia community managereita oli YleX:n Sippo, jonka tehtävä on jutella ihmisten kanssa netissä. Fobba taas on uraa uurtava ja vuoden 2011 poliisinakin palkittu mies, joka alkoi hengata työkseen nuorten kanssa IRC-Galleriassa ja sittemmin myös meidän vähän vanhempien kanssa Facebookissa.  LinkedIn:in mukaan Suomessa toimii alle sata ihmistä community manager -tittelillä. Kansainvälisesti tunnetuimpia yhteisöpäälliköitämme on Iron Sky -elokuvasta tuttu Jarmo Puskala.

Community managereiden toimenkuva

Maailmalla community manager -termi yleistyi vuonna 2006 ja seuraavana vuonna webbi-strategisti Jeremiah Owyang tutki korporaatioissa työskentelevien community managereiden työnkuvia. Niistä löytyi neljä yhteistä piirrettä: (katso videolta, kun Johanna Janhonen ja Pauliina Mäkelä kertovat community managereista CMADFI 2013 -tapahtumassa, video näkyy parhaiten Internet Explorer -selaimella)

  1. Yhteisön edustaminen – CM kuuntelee eri tavoilla asiakkaiden mielipiteitä ja tuo heidän mielipiteensä työnantajansa tietoon.
  2. Ilosanoman levittäminen – CM tekee perinteistä tapahtuma- ja tuotemarkkinointi, mutta koska hänellä on takanaan yhteisön luottamus, hän voi tarjota vain “hyviä tarjouksia” (sillä muuten menee maine).
  3. Kommunikointikyvyt – tähän kuuluu niin some-työkalujen (etenkin niiden kulttuurin) syvällinen tunteminen kuin sisällön ja yhteisöllisyyden rakentaminen. CM päivittää statuksia, bloggaa, podcastaa, tekee videoita, selvittää erimielisyyksiä ja kiittää hyvästä käytöksestä ja seuraa niin mittareita kuin sääntöjen noudattamistakin.
  4. Asiakaspalautteen keräys – yleisöllä ja asiakkailla on toiveita siitä, millaisia tuotteiden pitäisi olla. CM kerää ideoita tutkimuksin ja järjestää avainkäyttäjien ja tuotekehittäjien tapaamisia.

Kuulostaako unelmahommalta? Ennenkuin alat etsiä community managereiden töitä, muista myös ammatin rankka puoli, josta Jeremiah bloggasi:

  • Työtä tehdään omalla nimellä ja naamalla, joten yksityisyys on loppuiäksi mennyttä
  • Asiakkailla on loppumaton virta ehdotuksia – jaksatko vastata aina yhtä ystävällisesti samoihin kysymyksiin?
  • Työstä irtautuminen voi olla vaikeaa, jos otat yhteisön “jatkuvan valituksen” itseesi.
  • Yrityksen sisällä ei aina ymmärretä työnkuvaa ja sen tarkoitusta – eihän nyt Facebookissa voi tehdä töitä, siellähän vain huvitellaan.

Yliopistoviestijille pidetyssä yhteisömanagerityöpajassa mietittiin myös yhteisömanagerin tehtäviä:

 

Verkostoidu yhteisövastaavien kanssa

 

Jos sinä haluat verkostoitua suomalaisten community managereiden kanssa, teepä se esimerkiksi liittymällä ryhmäämme LinkedIn:ssä (Community Managers in Finland) ja laita kalenteriisi CMAD, Community Manager Appreciation Day, joka järjestetään joka vuoden 4. maanantaina.

Johanna Janhonen toi CMAD-tapahtuman Suomeen vuonna 2012, jolloin TTY:n tiloihin kokoontui noin 15 innokasta. Vuonna 2013 tilaisuus veti Rosendahliin jo 150 asiasta kiinnostunutta, kurkkaa alta lyhyt video tapahtuman avauksesta.

Yhteisönjohtamiseen liittyviä linkkejä jaetaan Twitterissä #cmadfi-kanavalla, Johanna kerää niitä myös Pinterestiin.

Tutustu Johannan perustamiin ja ylläpitämiin yhteisöihin.

CMADFI-tapahtuman avaus vuonna 2013:

Johanna Janhonen ja Hannu Kärkkäinen kertovat CMAD:n historiasta CMADFI 2013 -tapahtumassa: